Et (be)søk hos Google

16 heldige IT og Grafisk elever fikk muligheten til å oppholde seg en halv dag hos Amerikas beste sted å arbeide (i følge flere publikasjoner). Vi fikk selv oppleve en del av godene, i tillegg til å bli vist rundt av Google sin eneste norske representant i New York, Kjetil Ørbekk eller Kay-Jay som han blir kalt her.

Vi møtte litt tidlig opp ved Google sitt tilholdssted i New York og ble møtt med av en mastodont av en byggning. Den rangert som en av de største teknologi eide byggningene i verden. Inngangssermonien vår ble nøye kontrollert ved identifisering av elever, lærere og utskrift av navnelapper med skrivefeil.

Elever utenfor Google sin New York avdeling.
Elever utenfor Google sin New York avdeling.

Etter denne prosedyren fikk vi tid til å vente i spenning og puste Googleluft, pluss ta noen bilder før Kjetil eller Kay-Jay som han blir kalt, kom og hentet oss. Heisen tok oss så videre opp til åttende etasje. Her var det igjen tid for utskrift av navnelapper, denne gangen uten skrivefeil.

Fotografier ble ikke tillatt fra dette punktet siden det kunne være vi kom over noe hemmelig. Så var vi klare for omvisining. Rommene vi ble geleidet igjennom hadde alle ulike mål. Det var for eksempelt ett digert rom hvor Googlere kunne gjøre alt fra å spille spill som bordtennis, Playstation, til trenings apparater og lekevåpen (Nurfguns). Det var og egene Lego-stasjoner for de byggelystne. Matstasjoner fantes omtrent femti meter unna hvor enn du kunne befinne deg. Ved disse var det både frukt og grønnsaker, men og mer usunne matbiter.

03 Innsiden av Google

Etter omvisningen fikk vi en powerpoint (Google Slides) presentasjon av både Google, Kay Jay og Andrew. De jobber med DoubleClick som er en tjeneste som lar publikasjoner som The New York Times tjene penger på å vise reklame. De fortalte og om Googlerne sitt ultimate mål: organisere verdens informasjon og gjøre den universelt tilgjengelig og nyttig.

01 Utsikt fra Google

Etter presentasjonen var det vår tur til å være aktive. Vi skulle da løse farmers problem hvor en gås, en rev og en pose med bønner skulle over en elv.

Oppgaven skulle løses ved bruk av programmering i python. Etter en del prøving å feiling og litt hjelp (Python er streng med hvor mellomrom befiner seg) kom de fleste i mål.

Som premie fikk vi servert Google-lunsj som trygt sagt holder en meget god standard.

Takk for (be)søket Google.

Leave a comment to this post Required fields are marked *